توجیه نظریة پیدایی عالم در ترازوی نقد: (مدل سینایی، مدل اشراقی)
نویسندگان
چکیده
مقاله ای که در پیش روی دارید در پی تبیین دو مدل از مدلهایی است که نظام پیدایی عالم را به تصویر می کشند. در حوزة تفکر اسلامی، الگوهای سینایی و اشراقی، نسبت به دیگر الگوهای شده، معروفتر و درخور توجه بیشتری هستند. گرچه اصل مسألة ارتباط خدا با عالم، خصوصاً درباب پیدایش آن (و نه صرفاً تدبیر آن)، پس از مسألة خدا، مهمترین مسألة فلسفی، به خصوص برای فیلسوفان متأله تلقی می شود، اما نویسندگان این مقاله درصددند تا نشان دهند که اتفاقاً ناکامی فیلسوفان در این مسأله بیش از هر مسألة دیگری است و برای اثبات فرض خود به اندیشة دو فیلسوف بزرگ مسلمان (ابنسینا و شیخ اشراق) که تلاشهایی جدی برای ارائة مدلی نظاممند از خلقت نموده اند، تمسک جسته اند. در نهایت پس از تحلیل محتوایی و در حد ظرفیت یک مقاله، برخی از نقدهایی که ممکن است آراء این بزرگان را آسیبپذیر نماید، مطرح کرده و امر داوری را به خوانندگان واگذار نموده اند.
منابع مشابه
توجیه نظریة پیدایی عالم در ترازوی نقد: (مدل سینایی، مدل اشراقی)
مقالهای که در پیش روی دارید در پی تبیین دو مدل از مدلهایی است که نظام پیدایی عالم را به تصویر میکشند. در حوزة تفکر اسلامی، الگوهای سینایی و اشراقی، نسبت به دیگر الگوهای شده، معروفتر و درخور توجه بیشتری هستند. گرچه اصل مسألة ارتباط خدا با عالم، خصوصاً درباب پیدایش آن (و نه صرفاً تدبیر آن)، پس از مسألة خدا، مهمترین مسألة فلسفی، به خصوص برای فیلسوفان متأله تلقی میشود، اما نویسندگان این مقاله در...
متن کاملتوجیه نظریه پیدایی عالم در ترازوی نقد: (مدل سینایی، مدل اشراقی)
مقاله ای که در پیش روی دارید در پی تبیین دو مدل از مدلهایی است که نظام پیدایی عالم را به تصویر می کشند. در حوزه تفکر اسلامی، الگوهای سینایی و اشراقی، نسبت به دیگر الگوهای شده، معروفتر و درخور توجه بیشتری هستند. گرچه اصل مسأله ارتباط خدا با عالم، خصوصاً درباب پیدایش آن (و نه صرفاً تدبیر آن)، پس از مسأله خدا، مهمترین مسأله فلسفی، به خصوص برای فیلسوفان متأله تلقی می شود، اما نویسندگان این مقاله درص...
متن کاملبررسی و نقد نظریة اشراقی نفس
مقالة حاضر در صدد تبیین نظریة شهابالدین سهروردی (شیخ اشراق) دربارة نفس ناطقة انسانی و بررسی و نقد این نظریه از منظر دیگر متفکران، بهویژه صدرالمتألهین و برخی از محققان معاصر است. سهروردی ابتدا به تعریف نفس با دو رویکرد مشائی و اشراقی و سپس اثبات وجود نفس و تجرد آن میپردازد. او نهایتاً با بهرهگیری از کارکردهای وجودشناختی و معرفتشناختیِ عامل «اشراق»، هویت نفس...
متن کاملانسجامگروی تبیینی در توجیه معرفت در ترازوی نقد
با اینکه «مبناگروی» رایجترین نظریه در توجیه معرفت است، انتقادهای ناظر به آن سبب شد معرفتشناسان معاصر آن را کنار گذاشته، دیدگاههای جدیدی ابداع کردند که مهمترین آنها انسجامگروی است. در این میان بیشتر انسجامگرایان طرفدار «انسجامگروی تبیینی» هستند. تبیین، پاسخ به پرسش از علت یک پدیده است. فیلسوفان علم و معرفتشناسان هیچ اتفاق نظری در حقیقت تبیین ندارند؛ برخی الگوی قیاسی را مطرح کردهاند؛ ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
مجله پژوهشهای فلسفی دانشگاه تبریزناشر: دانشگاه تبریز
ISSN 2251-7960
دوره 2
شماره 203 2008
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023